Що таке технічне обслуговування кавового автомата, і як його проводити?
Перед прийманням рішення про купівлю кавового автомата у вендора-початківця може виникнути питання про його правильну експлуатацію і технічне обслуговування. Що включає в себе щоденне технічне обслуговування кавового автомата, з чого складається щорічна профілактика кавового автомата, скільки часу це займає, чи обов'язково звертатися до сервісних компаній, чи можна проводити самому?
Технічний огляд і обслуговування кавового автомата ділиться на: щоденний, який проводиться в міру завантаженості автомата – або кожен день, або кілька разів на тиждень, і профілактичний, який проводиться приблизно раз на рік.
Треба пам'ятати, що технічне обслуговування та завантаження автомата інгредієнтами роблять тільки після відключення автомата від мережі електроживлення!!!
Що включає в себе щоденне технічне обслуговування кавового автомата?
В першу чергу, це мийка автомата. Пролита кава, полишений стаканчик, не викинута паличка для розмішування – все це треба прибрати, протерти, і надати автомату зовні охайний вигляд.
Але помити автомат треба і всередині: вилити воду з ємності для відходів і поміняти пакет для відходів, очистити міксери, ємності для зливу, шляхи витяжки.
Промивати кавовий автомат треба не рідше 1 разу на тиждень. Річ у тому, що промивна вода, яка збігає в ємність для відходів, містить залишки вершків, кави, шоколаду. Все це може протухнути, особливо в жарку пору року. Як пахнуть зіпсовані вершки, кожен з нас знає. А якщо такий запах буде доноситися з кавового автомата, то продажам це сприяти явно не буде. Крім того, якщо автомат працює на зерновій каві, то відпрацьована кавова макуха потрапляє в спеціальний пакет. Кавова макуха також може почати псуватися, хоча і не дає такого жахливого запаху. Тому пакет з відпрацьованою кавовою макухою треба викинути та встановити новий. Звичайно, існують маленькі хитрощі: щоб відпрацьована вода не псувалася так швидко, в ємність треба додати невелику кількість миючого засобу. Тоді запах з'явитися значно пізніше.
Досвідчені вендори рекомендують завести «Ремонтний набір вендора»: запасну помпу, лічильник води, вологі серветки, а якщо у вас на обслуговуванні кілька автоматів, то і купюроприймач.
Після того, як кавовий автомат промитий, роблять дозавантаження інгредієнтів для вендингу, які можна придбати тут з доставкою по Києву та Україні: шоколад, кава, вершки, розчинний чай для вендингу та цукор. Не зайвим буде нагадати, що інгредієнти повинні бити виключно призначені для вендингу. Інгредієнти, не призначені для вендингу, можуть коксуватися, злипатися всередині контейнера, або забивати трубочки. А значить, технічним обслуговуванням не обійдеться, а треба буде проводити ремонт і заміну деталей. Цукор – можна використовувати звичайний пісок, але дрібнокристалічний.
Завантажуючи інгредієнти для вениінгу, треба не забути й про стаканчики для вендингу та розмішувачі. Стаканчики для вендингу коштують дорожче звичайних одноразових, бо до їх виробництва пред'являють ряд додаткових вимог, тому що їх якість має бути вища. Бо якщо стаканчик застрягне, або вчасно не випаде з дозатора, то це призведе до пролиття напою і скарг клієнта, який заплатив, але не отримав напою. Якщо стаканчик застрягне, то це призведе до порушення роботи автомата і його зупинки до планового приїзду оператора.
Найприємніший момент для вендора – це інкасація банкнот з купюроприймача. Якщо, окрім купюроприймача, у Вашому автоматі встановлений монетоприймач, то треба бути готовим, що його треба буде поповнювати. Річ у тім, що частіше здачу треба буде видавати, ніж приймати монети. А якщо монет для здачі не буде, то це може бути сигналом для купюроприймача не брати банкноти. А простій автомата веде до втрати клієнтів, збільшення терміну окупності та зниження прибутку.
Якщо Ваш кавовий автомат під’єднаний до стаціонарного водопостачання, це позбавить Вас від необхідності доливати воду в каністри. Але підключення до стаціонарного водопроводу призводить до певних складнощів: збільшення витрат на додаткові інженерні роботи, питання щодо компенсації орендарю вартості використаної води, необхідність встановлення додаткових фільтрів для очищення води і їх заміну, а головне, якщо водопровід випадково прорве, то це призведе і до додаткових витрат, і втрати місця. Тому досвідчені вендори використовують бутильовану воду в ємностях по 20 літрів. Це додає в середньому 15 копійок до собівартості напою, що мало позначається на кінцевій ціні, але знімає головний біль і страхує від великих неприємностей.
Щорічна профілактика включає декальцинацію бойлера і гідравлічної системи.
В бойлері відбувається постійний нагрів води, і яку б ви воду не використовували, водопровідну чи бутильовану, накип буде збиратися всередині та забивати систему. Недостатнє надходження води в кращому випадку призводить до перегріву бойлера і його зламання. У гіршому випадку до замикання і згорянню плати управління. Зовні не видно, що відбувається в бойлері, і проблема дає про себе знати вже тоді, коли серйозного ремонту не уникнути.
Якщо розібрати бойлер може кожен, то правильно його зібрати – тільки через одного. Простіше заповнити бойлер і систему хорошим спеціальним декальцінатором, який можна придбати тут, і згідно з інструкцією на упаковці, залишити на 10-15 хвилин. Після чого зробити 15 циклів промивки, що б Вашим клієнтам не довелося пити каву з декальцінатором.
Однак в дуже запущених випадках це не допомагає, і треба бойлер повністю розбирати та чистити накип вручну. Саме тому, якщо ви купуєте кавовий автомат б/у, то таку процедуру треба виконати до початку роботи. Або варто купити кавовий автомат у компанії, яка гарантує якісну декальцинацію і дає не менше трьох місяців гарантії на всі складові, крім платіжних систем (гарантію на те, що в купюроприймач не спробують запхати якусь гидоту, як правило, не дають). Ціна на такий автомат буде трохи вища, але, як відомо скупий платить двічі.
Ми дуже пильно розглянули деталі, і може, на перший погляд, здатися, що технічне обслуговування кавового автомата – це складна і трудомістка справа. Але щоденне обслуговування сучасних автоматів займає не більше 40 хвилин 2 рази на тиждень. А щорічна профілактика – 1-2 дні в році. Головне – правильно купити автомат, уважно читати вміст інструкції та не нехтувати порадами досвідчених вендорів. І тоді Ваш кавовий автомат завжди буде в робочому стані, а вендинг буде легким!