Пошук товару або артикулу...

Еволюція вендинга

Торгові автомати існують довше, ніж ви думаєте. Як вважаєте, в якому році їх винайшли? 1910 або можливо, 1850? А як вам число 215? Тому що перша згадка про торговий автомат датована 215 роком до нашої ери й зустрічається вона в праці «Пневматика» стародавнього математика Герона Олександрійського. Мова йде про пристрій, який в 1 столітті до нашої ери продавав за бронзові монети святу воду в храмах Олександрії, в Єгипті. Механізм був простий і складався зі збалансованого важеля, який керував клапаном і плоского лотка для монет. Монета падала в лоток, прикріплений до важеля, під вагою лотка важіль відкривав клапан, який пропускав деяку кількість води. Лоток продовжував нахилятися під вагою монети до тих пір, поки вона не падала з нього, після чого важіль вимикав клапан.

Також є відомості, що в Китаї в далекому 1076 році був зроблений і деякий час працював автомат, який продавав за монети олівці.
Але пізніше ці два винаходи були незаслужено забуті і вендингові автомати воскресли тільки в 17 столітті, коли в англійських тавернах з'явилися пристрої, які продавали тютюн. Конструкція була примітивною: кидаєш монету, звільняється замок, клієнт набирає в трубку тютюн. Тютюну дозволялося взяти лише на одну трубку, і після цього потрібно було самостійно закрити ящик. Звичайно, такий продаж будувався не тільки на довірі — шинкарі стежили за дотриманням правил.
По-справжньому автоматична торгівля без участі продавця почала розвиватися тільки з середини 18 століття, коли в США були запатентовані перші механізми, які розпочинали працювати при опусканні в них монети, тобто монетоприймачі. Це збіглося з періодом бурхливого розвитку торгівлі в усьому світі.


1832 рік — в США Джон Метьюс сконструював торговий автомат з продажу газованої води, яким масово користувалися аптекарі. Тоді мінеральними водами лікували мало не всі хвороби.

1867 рік — в Німеччині Карл Адего запатентував перший автомат для продажу носових хусток, сигарет і солодощів.

1883 рік — у Лондоні на станції метро встановлена машина з поштовими листівками, сконструйована Персіфальом Еверіттом.

1888 рік — у США компанія Adams Gum розробила машини для жувальної гумки, яка була розміщена на залізничних платформах по всьому Нью-Йорку. В автоматах продавали жувальну гумку за один цент, і саме ця торгівля вивела вендинг на рівень окремої індустрії. Містер Ріглі мав 784 тисячі одноцентових механічних торгових автоматів, що продавали жувальну гумку.

1889 рік — була встановлена мережа автоматів на залізничних вокзалах у Франції.

90-ті роки — в штаті Юта (США) за два з половиною долари автомат видавав свідоцтво про розлучення.

1898 рік — перший вендинговий апарат встановлений в Санкт-Петербурзі, в ньому за 15 копійок можна було купити плитку шоколаду.

У 1902 році — у Філадельфії (США) відкрився повністю автоматизований ресторан Horn & Hardart.

Початок 20 століття — з'являються ігрові автомати. Спочатку в США, потім і в Європі, але азартні ігри незабаром забороняють, бізнес не стає масовим.

1920 рік — жувальну гумку в Штатах продають понад 500 000 торговельних автоматів Форда Мейсона - засновника вендингової імперії.
Також в цьому році через вендингові апарати почали продавати жіночі засоби гігієни.

1926 рік — у США з'явився перший автомат для продажу сигарет в пачках, потім автомат сірників.

1930 рік — в Штатах з'явився специфічний автомат, який продавав фруктові пироги. А через кілька років повсюдно встановлюються автомати з холодними напоями в скляних пляшках. До шістдесятих років пляшки практично повністю витіснять алюмінієві банки.

1932 рік — сатуратор, що виробляє газовану воду встановлений в їдальні Смольного в Ленінграді. Воду можна було підсолодити сиропом.

1946 рік — з'явився перший автомат, що продавав гарячу каву.

1950 — вендингові автомати почали продавати холодні сендвічі. В цьому ж році з'явився перший автомат для продажу кулькових ручок.

50-ті роки — нова хвиля розвитку вендингових автоматів. З'явилися автомати для продажу послуг гоління і засобів для гоління: кремів, лосьйонів. Працювали вони за наступною схемою: опустивши монетку, покупець отримував доступ до бритви (відкривалися дверцята автомата). Бритва була зафіксована до автомата шнурком або ланцюжком. Разом з бритвою видавалася і порція крему для гоління, закінчивши процедуру клієнт повертав бритву в автомат і тільки після цього отримував порцію крему після гоління. Слідом за цим з'явилися вже автомати для продажу лез для бритви та станків для гоління.

1956 рік — в СРСР серійно виробляють і встановлюють автомати з газованою водою. Це сталося після візиту Микити Хрущова до Америки, де перший секретар був вражений популярністю вендинга в американського народу. Через десять років в СРСР з'явилися автомати для продажу пива, що стали дуже популярними. Також через автомати в гастрономах продавали соняшникову олію. Були й такі незвичайні вендинг-машини, як «чистильник взуття» і «розпилювач одеколону».

80-ті роки — в автоматах почали використовуватися електронні компоненти, з'явилася можливість розплачуватися банківською картою.

Теперішній час
З появою цифрових технологій, вендингові автомати теж почали серйозно змінюватися. Сенсорні дисплеї, підключення до інтернету, камери спостереження і різні типи датчиків, велика економічність в споживанні електроенергії, різні сучасні платіжні системи та широкий спектр технологій ідентифікації.
Нині більше ніж двадцять п'яти мільйонів торгових вендингових автоматів обслуговують покупців по всьому світу. За кількістю лідирують Японія і США. За даними міністерства праці США один торговий автомат приносить своєму власнику в середньому 58 доларів на годину. В Європі встановлено понад 4,5 млн. торговельних автоматів. Чим обумовлений стрімкий розвиток вендинга по всьому світу? Середній період окупності вендингового автомата 12 місяців, а термін служби до 15-20 років. Приносячи 100-500% прибутку річних із вкладених коштів, торговельні автомати за свій термін служби окупають себе 30-40 разів.

Майбутнє
Майбутнє вендинга за смарт-автоматами. Інтелектуальні торгові автомати забезпечують інтерактивний користувальницький інтерфейс і знижують експлуатаційні витрати, завдяки віддаленому управлінню. Ефективність торгових операцій підвищується, оскільки сам автомат надає аналітику по споживачу. Різні інтегровані датчики й камери збирають інформацію про покупця, завдяки чому можна дізнатися такі дані, як демографія клієнтів і тенденції покупки в конкретній місцевості. До 2021 року очікується, що світові поставки смарт-торгових автоматів досягнуть близько 2,5 мільйона одиниць, і до 4 млн. після 2021 року з рівнем проникнення на вендинговий ринок понад 20%.

Або приєднуйтесь до її обговорення...
Завантаження коментарів...