Як вибрати зернову каву для кавових автоматів
В одній з недавніх статей ми говорили, як вибрати якісну каву для кавових автоматів. І з'ясували, що натуральний напій має останнім часом великі переваги перед розчинним. Тому сьогодні поговоримо про натуральну зернову каву, яка є, мабуть, найголовнішим і найбільш покупним інгредієнтом.
Особливості зернової кави, призначеної для вендингу
"Правильна" зернова кава для вендингу трохи відрізняється від звичайного продукту, призначеного для домашнього вживання. Наприклад, частіше використовується купаж арабіки й робусти в приблизно рівному співвідношенні (або, наприклад 40/60 на користь арабіки). Це пов'язано з особливостями роботи кавових апаратів та необхідністю робити напій досить міцним, але не позбавленим аромату, властивого арабіці.
Другий важливий момент полягає у виді обсмаження. Оптимальним є темніший або принаймні середній. Світле обсмаження (континентальне) має більш виражену кислинку, що сподобається не всім споживачам. Середнє – воно ж універсальне, або віденське, – використовується дуже часто, це спосіб догодити більшості. Ну а найтемніший варіант (італійське обсмаження) дозволяє відчути трохи більше гіркуватості, що створює враження, ніби напій міцний (хоча кофеїну там не більше). Ті, кого гіркота непокоїть, можуть вибрати в меню каву з вершками та, звичайно, додадуть цукор.
Ну а загалом кавові суміші для вендингу складаються з більш дешевих і популярних сортів (не екзотичних). Виробники бажають зробити свій продукт доступнішим і таким чином дати вендорам більше заробити.
Як визначити якісну зернову каву і догодити українському кавоману
Уподобання у вживанні кави – справа глибоко національна, і з ними вендору слід рахуватися. Тобто можна було б, умовно кажучи, усе зробити за італійськими канонами та прогоріти. Не тому, що “вони нічого не розуміють, а просто тому, що ми різні.
Відіграє роль і те, яку каву наш споживач очікує отримати поза домом. Наприклад, розчинний продукт у домашніх умовах для багатьох норма, а ось з автомата хочеться отримати більш натуральний та ароматний напій. Це при самостійному приготуванні ми лінуємося заварювати, не хочемо виливати в раковину кавову гущу. Ну а в кав`ярні чи з автомата, заплативши за одну порцію цілих 10-20 гривень, кавоман хотів би отримати добротну якість.
Ще одна різниця – у бажаних обсягах порцій. Гурмани із заходу, особливо з Італії, визнають лише порцію еспресо в 30 мл. Для наших споживачів такі маленькі порції просто немислимі. Багато українців люблять каву з вершками чи молоком, що знову ж таки відрізняє майже всіх східноєвропейців. Ну а, скажімо, ефіопи люблять солону каву, що, звичайно, в жодному разі не орієнтир для наших вендорів.
Усе це лише приклади, які показують, що при виборі хорошої зернової кави для вендингу потрібно орієнтуватися на смаки жителів нашої країни. Як ми з'ясували, якість зерен має бути прийнятною. Але на якийсь надприродний рівень кави споживач не розраховує. А далі починаються деталі:
-
Кислинка. Не дуже багато хто любить “кислу” каву. Оскільки арабіка цінується саме через кислинку, робуста в купажі дуже бажана. Ну а та арабіка, яка є в бленді, не повинна мати екзотичні нотки типу трави з альпійських лугів. Радше може бути щось класичніше: шоколад, горіх, ягода.
-
Гіркота. Вона міцно асоціюється з міцністю, хоча на практиці зв'язку немає. Помірно має бути присутньою.
-
Солодкість. Спочатку, коли на Русі тільки почали завозити каву, людям не сподобалося "гірке пійло", проте з появою підсолоджувачів справи пішли краще. Вловили натяк?
-
Насиченість. Дуже важливий параметр, причому він має бути помітним навіть при додаванні молока.
-
Аромат. Це свого “увертюра до кави”, він обов'язково має бути присутнім. Ось чому арабіки потрібно хоча б 40 %.
-
Пінка, тобто "крема". У вендингових напоях вона є завдяки наявності робусти. Коли крема щільна, висока, це виглядає дуже апетитно та звабливо.
-
Післясмак. Він ніби вінчає "симфонію смаку", тому ви отримаєте багато відданих клієнтів.
Який із цього випливає висновок? Каву, яку ви пропонуєте, потрібно спробувати самому, це буде великим плюсом. А ще краще – дати продегустувати кілька вибраних варіантів якійсь кількості людей і зібрати їхні думки.
Проте є ще кілька об'єктивних показників якості:
-
Зерно без домішок (випадкові "камінці" для автомата особливо критичні).
-
На поверхні зерен має бути тонка масляниста плівка.
-
Відповідність кави типу автомата. Є моделі, які здатні досить непогано зварити арабіку з відносним збереженням її найкращих властивостей, у той час, як інші з цим не справляються. Такі моменти можна уточнити у фахівців.
-
Відносно свіже обсмаження. Через місяць-два після обробки зелених зерен ароматичні олії поступово починають відходити. Через рік продукт уже може виявитися несмачним.
Популярні бренди
Бренд зернової кави – це своєрідна опорна точка для покупця. Багато хто цікавиться: яка країна і яка компанія робить? Відомі й давно чинні на ринку фірми стежать за якістю вендингових блендів дуже ретельно. У них є чітко налагоджена система стандартів, за якої погіршення якості в різних партіях неможливе. Завдяки стабільності такі компанії значно перевершують ті, що на ринку недавно і, відповідно, можуть швидко зникнути.
Один з яскравих прикладів – це Lavazza, яка робить продукцію стабільної якості вже довгі роки. Її продукт Pronto Crema А40/P60 можна знайти і в Україні. Серед наших покупців мають попит торгові марки EcoVend, Rosso Vending, Mokate, NY Coffee. Як бачимо, коли в назві є Vend або Vending, це служить свого роду маркером того, що продукт підходить для торгових апаратів. У цих випадках теж потрібно бути уважним, проте ймовірність отримати хорошу зернову каву для вендингу набагато вища.
Якщо ж говорити про країни, то тут на першому місці таки Італія. Дещо відстали (але зі збереженням високої планки) Нідерланди, Польща, Франція. Це пояснюється різним рівнем культури споживання, стандартами виробництва, а також технологічним оснащенням заводів у тій чи іншій державі.
Отже, головне – купувати зернову каву, призначену строго для вендингу. Вона не лише сподобається вашим клієнтам, але й допоможе більш тривалому терміну служби ваших торгових апаратів.
Формат і особливості упаковки
Щоб зернову каву було зручно завантажувати в кавомат, рекомендується замовляти її у фасуванні 1 кг. Це оптимальний варіант, оскільки продукт після відкриття пачки стикається з киснем (нехай і мінімально) і починає втрачати аромат. Бажано, аби з цього моменту до кінця використання минуло не надто багато часу. Однак є й інші варіанти:
-
500 г – тестовий варіант. У цьому випадку ви берете певний бренд на пробу, щоб перевірити його особливості.
-
3-5 кг. Великий обсяг підходить для точок з високим оборотом продукту.
Зрозуміло, дуже важливо, щоб упаковка була герметичною та з дегазаційним клапаном. Свіжообсмажена кава починає виділяти вуглекислий газ, якому потрібно обов'язково дати вихід, при цьому не пропускаючи всередину кисень.
Поради щодо вибору кави для вендингу
І на закінчення – пара важливих порад, які дають досвідчені вендори та експерти, які розуміються на каві для вендингу. Це додаткова інформація, здатна зіграти вирішальну роль успіху бізнесу, особливо якщо конкуренти не звертають увагу на “незначні” деталі.
-
Розмір зерна (або, як кажуть фахівці, скрин) має бути середнім – приблизно 15-16. Це оптимальний варіант для приготування в автоматі.
-
Багато операторів не рекомендують використовувати камерунське зерно (навіть якщо воно просто входить до складу купажу). Причина полягає в зайвій маслянистості, що погано для торгової техніки, а для домашнього використання цілком нормально.
На закінчення
При виборі хорошої зернової кави вендору дається досить велика міра свободи. Однак це не означає, що до питання можна підійти недбало. Найголовніший чинник успіху – це домогтися, щоб кава з автомата була насиченою, зі щільною пінкою і привабливим ароматом, а не просто забарвленою в чорний колір водою. Решта тонкощів – лише невеликі “маячки”, що допомагають зорієнтуватися у великому морі кавової продукції.