Пошук товару або артикулу...

Вендінгова діяльність в Україні у 2022 році: оподаткування торгових автоматів

Отримання відносно стабільного й практично “пасивного” доходу – саме це приваблює багатьох із нас у вендингу. Причому в багатьох є цілком обґрунтовані очікування отримувати завдяки торговим апаратам хоча б трохи більше, ніж на щоденний бутерброд з маслом. Проте є один лякаючий момент – складнощі з оподаткуванням. Якщо не знати деяких нюансів і останніх змін, можна втратити частину прибутку.

Одна з найпоширеніших помилок – неправильний вибір системи оподаткування. Під словом "неправильний" мається насамперед на увазі "невигідний". Проте буває й інший бік – порушення законодавства, яке веде до великих штрафів. І у відносинах із державою, як відомо, відмовка “я не знав” не аргумент. Тому, щоб уникнути помилок, давайте дослідимо питання всебічно.

Загальна інформація на 2022 рік: як вендору бути в рамках закону

До 2022 року в законодавстві, на жаль, склалася така ситуація, що стосовно вендингу залишається ще багато білих плям. Приймаються окремі постанови, які якось регламентують дії вендорів, дозволяючи їм перебувати в правовому полі, уникаючи штрафів. Однак вичерпний і чіткий алгоритм дій залишається не до кінця зрозумілим, тому підприємцям залишається звертатися за консультаціями до податкової служби.

Наразі насамперед необхідно знати наступне:

  • У Законі України є спеціальний розділ щодо РРО – реєстраторів розрахункових операцій. Торгові автомати в ньому класифікуються як електронні контрольно-касові апарати. Однак вони мають бути включені до державного реєстру, для чого слід звернутися до місцевого органу ДПС, після цього дотримуючись порядку застосування вендингових автоматів.

  • З 1 січня 2022 року ФОП (фізичні особи-підприємці), які працюють за 2-4 групами, зобов'язані використовувати програмний РРО, коли продають товари й послуги за готівку. Закон стосується і вендорів, проте проблема в тому, що зараз ще немає рішення про платіжні системи, щоб вони надсилали до податкової звіт про кожну операцію, а також видавали чек клієнту. Тому вийшла постанова про те, що найближчого року штрафи у сфері вендингу застосовуватися не будуть. Іншими словами, ситуація зависла в повітрі: є закон, а виконати його по факту неможливо.


Ось такі складнощі. Але їх можна вирішити та, цілком можливо, скоро будуть врегульовані.

Вендинг і його напрямки з погляду закону України

Вендинг – це, з погляду закону України, спосіб продажу товарів за допомогою автоматизованих торгових систем. Виділяють такі напрями:

  • продаж гарячих напоїв чи їжі;

  • реалізація води;

  • автоматизований продаж послуг, наприклад фотографування або надання камер схову;

  • контроль проходу пасажирів у метро;

  • автоматичний продаж проїзних документів тощо.

Вендинговим бізнесом теоретично може займатися будь-який об'єкт господарювання на системі оподаткування. Це стосується також ФОП, платників єдиного податку 1 групи, за умови, що вони розміщують свої апарати на ринку. Про це говорить п. 291.1 Податкового Кодексу України, де також формулюється, що це має бути винятково роздрібна торгівля.

Важливим для вендора є визначення торгового місця, яке міститься в п. 13 першого розділу Правил торгівлі на ринках. Воно говорить, що це площа, відведена для розміщення необхідного інвентарю і здійснення продажу. Обсяг місця регламентується поточними нормами законодавства. За логікою, якщо там розмістити торговельний апарат, це не конфліктуватиме з визначенням торгового місця.

Правила № 369, п. 3, відносять торгові автомати до дрібнороздрібної торгової мережі, а якщо точніше – до пунктів некапітальної забудови. Виходить, що їхня згадка у Правилах роблять усі вимоги законодавчих і нормативних актів, перелічені там у другому пункті, застосовними й до вендингу. Це означає, що при розміщенні вендингових автоматів необхідно враховувати вимоги Земельного кодексу, правил забудови територій. Також це зобов'язує вендора враховувати сказане у п. 16 щодо відповідності нормам епідемічного благополуччя, пожежної безпеки тощо. Проте згідно з п. 15 Правил № 369 забороняється торгівля тютюновими й алкогольними виробами.

Платники єдиного податку 2-ї групи й нижче можуть використовувати автомати для реалізації послуг без жодних обмежень. У 1-ї групи таке обмеження є: їм дозволяється надавати лише послуги для здійснення робіт, пов'язаних з фотографією, приміром, обробки плівок (фотоавтомати). Ну а місце встановлення може бути практично будь-яким.

Юрособа чи ПП?

Зазвичай вендори реєструють ПП, і на це є причини. Вендинговий бізнес, за українським законодавством, практично несумісний із юридичними особами. Для цих суб'єктів господарювання ситуація на 2022 рік має безнадійний вигляд. У податковій інспекції просто не зареєструють торговельні автомати, оскільки їх немає в реєстрі. Пункт 2 статті 12 Закону про РРО передбачає за застосування незареєстрованого автомата штраф у розмірі 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. І після цього використовувати незареєстрований автомат буде заборонено, оскільки стаття 160 Кодексу України про адміністративні порушення залишає таку діяльність поза правовим полем.

Отже, юрособам неможливо зареєструвати вендингові апарати на себе, проте вони можуть залучити платників єдиного чи фіксованого податку, щоб ті розміщували свої торгові автомати на площі, орендованій у них. Також можна купити апарати для вендингу і здати їх в оренду приватним підприємцям, які сплачують фіксований чи єдиний податок.

Однак спочатку, якщо ви тільки думаєте, як зареєструвати свою вендингову діяльність, звичайно ж, краще вибрати ПП.

Вибір форми оподаткування

У нашій країні можна вибрати з двох варіантів оподаткування – єдиний податок (спрощенка) або загальна система. Як показує практика, вендори в Україні, які діють як фізичні особи-підприємці, обирають єдиний податок. Також ФОП можуть виплачувати певну відсоткову ставку залежно від коштів, що надійшли на розрахунковий рахунок, проте це стосується лише 3 і 4 груп. Вендорам зазвичай краще за все підходить друга.

Усього існує 4 групи підприємців, кожна з них має свої особливості. Нас цікавлять друга:

  • 2 група може мати дохід до 5,421 млн. грн. на рік, наймати співробітників можна – до 10 осіб за трудовим договором. Єдиний податок з 1 січня 2022 р. – 1300 грн, а ЄСВ такий самий, як і в попередній групі.

При великих розмірах доходів може бути зареєстрована 3 група, там потрібно платити 5 % доходу або 3 % + ПДВ. Однак спочатку вендору навряд чи потрібно вникати в цю систему, вона передбачена, зокрема, для підприємств і дуже великого бізнесу. Ну а четверта група взагалі стосується виробників с/г товарів.

2 група підходить для вендингу і не обмежує вас, якщо вам потрібно, наприклад, найняти майстра з ремонту торгових автоматів. Різниця з першою за виплатами – лише в щомісячній переплаті близько 1 тисячі гривень.

Ну а тепер – про загальну систему. Вона включає наступне:

  • Ви сплачуєте 20 % ПДВ і податок на прибуток у розмірі 18 %. Під прибутком мається на увазі не вся виручка, а саме різниця між доходами й витратами. Деталі термінології й правила підрахунків розглядаються в Положеннях Бухгалтерського Обліку відповідно до Податкового Кодексу України.

  • Зазвичай загальна система вигідна для продавців і підприємств, чий дохід перевищує 7 млн. гривень.

У результаті виходить, що вендори оформляються як ФОП на 2 групу і сплачують єдиний податок. Це оптимальний варіант, за дуже рідкісними винятками.

Як звітувати та сплачувати податок

Якщо брати за основу 2 групу оподаткування і єдиний податок, необхідно знати такий порядок:

  • Єдиний податок сплачується щомісяця до 20 числа.

  • ЄСВ потрібно виплачувати раз на квартал. З 1 січня до 30 вересня сума за кожні 3 міс. становитиме 4290 грн (1430*3), з 1 жовтня до кінця року вона збільшиться до 4422 (1474*3). Дедлайн сплати – 19 число місяця, наступного за звітним періодом. Тобто це 19 квітня, 19 липня тощо.

  • Спрощена система вимагає лише ведення обліку доходів, тобто виручки, одержаної готівкою, а також на картку чи рахунок. Витрати на закупівлю товару не враховуються, лише отримані від клієнтів гроші. Так, якщо ви отримали 25 тисяч, а витратили 10, то до доходу входить 25 000 грн, а не 15 000.

  • З 2021 року було скасовано вимогу вести книгу обліку доходів, проте сам облік потрібен, просто ви можете вести його в довільній формі. Наприклад, ви можете завести зошит чи журнал, а також вводити дані до електронного файлу, скажімо формату Excel.

  • Обов'язково підраховувати підсумкові цифри протягом місяця, в іншому періоди відображення даних можна обирати на власний розсуд.

  • Після закінчення звітного періоду слід зберігати дані про доходи три роки.

  • Під час звітування важливо використовувати первинні документи. Якщо податкова захоче провести перевірку правдивості зазначених даних, вони перевірятимуть саме їх. Тут зошит чи файл із цифрами не допоможуть.

Як вести звітність: оптимальний (найзручніший) варіант – отримати ключ ЕЦП (електронний цифровий підпис) у податковій і звітувати в режимі онлайн. Для цього використовується кабінет платника ДПС. Потрібний формат звіту можна знайти у розділі “Ведення звітності”. Використання цих інструментів є повністю безкоштовним.

Куди платити: необхідні реквізити на сайті податкової служби вашої області.

Що робити власникам кількох торгових автоматів

А що робити, якщо у вас кілька вендингових апаратів? Як усе зробити за законом? Тут головне розуміти, що це все вважається одним бізнесом, просто кожен автомат – окремий об'єкт отримання прибутку, приблизно як у підприємця, який володіє кількома торговими точками.

На цей час, за неофіційною інформацією від податківців, ситуацію можна вирішити так. Кожен автомат потрібно зафіксувати як об'єкт отримання прибутку (а цього подати формою 20-ОПП). Щоб це зробити, потрібен договір оренди приміщення з точною адресою автомата. Потім на кожен апарат слід зробити програмний РРО (на щастя, купувати його не потрібно, податкова має безкоштовну програму). У такій ситуації вендору залишається самостійно знімати виручку і проводити її через касу.

Де індивідуально можна отримати інформацію з цих питань

Можливо, у вас залишилися якісь невирішені питання. У такому разі ви завжди можете отримати консультацію. В Україні це можна зробити кількома способами.

  • Зручно й швидко отримати актуальну інформацію щодо тонкощів податкової системи, змін у законодавстві, порядку підрахунку та сплати зборів, про ваші права й обов'язки можна за номером “гарячої лінії”: 0800 501 007.

  • Можна звернутись і електронною поштою: idd@sfs.gov.ua. Тут ви отримаєте інформаційно-довідкові послуги без використання ЕЦП.

  • У якихось випадках доречно написати запит на поштову адресу: 04053, м. Київ, пл. Львів, 8.

  • Також можна звернутися безпосередньо до ДПС за місцем проживання.

У 2022 році вендор може законно займатися підприємницькою діяльністю. Хоча законодавство, як і раніше, вичерпно не роз'яснює питання, пов'язані з фіксацією прибутку з торгових автоматів, проте поступово ситуація прояснюється та спрощується.


Або приєднуйтесь до її обговорення...
Завантаження коментарів...