Пошук товару або артикулу...

Найманий персонал у вендингу: як контролювати крадіжки

Коли вендор має невелику кількість торгових автоматів і здатний їх обслуговувати, це чудово. Можна не витрачати гроші на оплату праці персоналу й не переживати, що наймані співробітники зроблять щось не так. Але що, якщо бізнес масштабований і вимагає помічників? Тоді виникає серйозна проблема – як контролювати крадіжки, не допускаючи збитків через несумлінність персоналу? А оскільки нікому з нас не хочеться недорахуватися прибутку або зовсім розоритися, давайте обговоримо цю проблему з різних сторін і подумаємо, як їй протидіяти.

Що можуть вкрасти та статистика про крадіжки

Красти можуть гроші, що потрапили в апарат; інгредієнти (замінюючи на більш дешеві або просто зсипаючи в мішечок залишки) і навіть інформацію ("зливаючи" її конкурентам). Словом, усе, що погано лежить і може дати якусь вигоду. Особливо якщо співробітнику здається, що покарання не буде.

Як показує практика, досить великий відсоток найманого персоналу здатний на крадіжки. Одне дослідження свідчить, що близько 80 % має таку схильність (особливо коли керівництво з цим не бореться), 10 % може дозволити собі злодійство зрідка і ще 10 % не візьмуть чуже ні в якому разі. Ідеальним варіантом було б знайти співробітника з останньої категорії, а якщо це проблематично – хоча б встановити суворий контроль.

Чому люди на це йдуть? Хтось вважає, що таким чином він просто "компенсує" те, що йому недоплачують, тому такі крадуть сміливо і впевнено. Інші обтяжені кредитами й боргами, при цьому вони, хоча й відчувають докори сумління подібно до героя Ільфа та Петрова, вважають, що "не вкрадеш – не проживеш".

Статистика показує, що рівень втрат від корпоративних крадіжок становить 6 %. Причому дані однакові у всіх країнах – що на Заході, що в нас. Та й методи схожі. У результаті деякі вендори через загрозу крадіжки не ризикують розширювати свою мережу. Для когось такий варіант прийнятний, але не для всіх – усе-таки в багатьох підприємців наполеонівські плани.

Як не треба робити

Часто роботодавці закладають дрібні нестачі в статтю витрат. Вони вважають, що все одно їх не уникнути – десь щось по дрібниці втрачається. Однак подумайте ось про що – таким чином ви перетворюєте крадіжки в офіційну "премію" від роботодавця. Навіщо допускати, щоб персонал позбавляв вас законних коштів? Англійський філософ Френсіс Бекон якось зауважив: "Можливість вкрасти створює злодія". Чи потрібно це вам?

Ефективні методи перевірки контролю найманого персоналу

Тому поговорімо про те, як припиняти злодійство в корені, особливо при прийомі на посаду або під час випробувального терміну. Ось кілька способів.

  • Метод 360. Він полягає в тому, щоб дізнатися про претендента на вакансію побільше. Наприклад, про його минулий досвід роботи: обов'язки, причину звільнення, освіту та сімейний стан, наявність судимостей, кредитів або шкідливих звичок. Останні три пункти практично завжди критичний фактор. Можна про все це розпитати, але потім обов'язково слід постаратися перевірити отриману інформацію – наприклад, зателефонувати до попереднього роботодавця, пробити по базах даних і чорних списках в інтернеті тощо. Само собою, варто перевірити всі документи й зробити ксерокопію головних сторінок паспорта.

  • Повідомити кандидата при співбесіді, яке покарання загрожує за порушення статті 185 КК України про крадіжку, а також про те, що незнання закону не звільняє від відповідальності. Додатково можна при прийомі на роботу запропонувати підписати документ про відповідальність у разі виявлення спроб привласнення чужого.

  • Можна в період випробувального терміну спеціально створити ситуації, у яких буде перевірена чесність співробітника. Наприклад, залишити десь на видному місці гроші без нагляду, при цьому в приміщенні повинна працювати прихована камера. Або ж попросити кандидата зробити невелику нечесність заради вас. Якщо він погодиться, то, напевно, здатний піти на злочин і проти роботодавця.

  • Розробити і ввести систему покарань і заохочень. Однак потрібно бути обережним – якщо розподіляти недостачу на всіх, це може призвести до колективного бунту і спланованого грабежу, навіть за домовленістю. А ось заохочення інформаторів виявилося ефективним. Статистика свідчить, що близько 40 % крадіжок у компаніях виявляється з їхньою допомогою.

Загальні рекомендації

Однак усі ці методи – лише частина правильної стратегії вендора-роботодавця. Потрібно враховувати й такі загальні моменти:

  • Розробити регламент з обслуговування торговельних апаратів.

  • Розділити обов'язки технічного обслуговування та інкасації між різними співробітниками. Гроші будуть закриті на замок для техперсоналу.

  • Знімати касу можна і самостійно. Однак якщо є необхідність у помічниках, бажано вжити заходів обережності на вибір: просити привозити бокси закритими й опечатаними, вести строгу звітність, робити фотографії показань лічильників тощо.

  • Найпростіше й найочевидніше – вести відеоспостереження в торгових точках і обладнати робочі автомобілі системами трекінгу.

  • Можна використовувати системи віддаленого моніторингу. Вони дозволяють порівняти дані, отримані безпосередньо з торгових автоматів, з тими, які надає співробітник.

  • Проводити інвентаризацію на складах. Іноді навіть позапланову, що буде неприємною несподіванкою для несумлінного персоналу.

  • Проводити аудит торгових апаратів.

  • Спійманих на крадіжці слід звільняти відразу.

Хто більше схильний до крадіжок

Серед найманих працівників у вендингу є певні категорії, більш схильні до нечесності.

  1. Дальні (рідше – близькі) родичі, які користуються довірою й деякими привілеями, проте не зацікавлені в успіху справи.

  2. Люди з вищою освітою або завищеною самооцінкою, які незадоволені своїм становищем і хочуть компенсувати особисті невдачі коштом інших.

Звертайте увагу на ці моменти, особливо в перший час.

Трохи статистики – як виявляються крадіжки:

Сигнал іншого співробітника

42 %

Розслідування, ініційоване начальником

16 %

Внутрішній аудит

14 %

Випадковий збіг обставин

7 %

Перевірка рахунків

7 %

Аналіз наданих звітів

4 %



Решта 10 % припадають на інформацію з відеокамер, а також на зовнішній аудит.

На закінчення

Звичайно, можна знайти недоліки в кожного приведеного в статті методу виявлення крадіжки, але в комплексі ці заходи ведуть до зниження ймовірності таких злочинів практично до нуля. Вони вимагають деяких зусиль і проникливості. Проте такий підхід у цілому дозволить вендору не переживати про те, що одного разу він прокинеться банкрутом через поведінку несумлінного персоналу.


Або приєднуйтесь до її обговорення...
Завантаження коментарів...